بیماری زونا چیست؟

شاید برای شما هم سوال پیش آمده باشید که بیماری زونا چیست؟ زونا توسط ویروس واریسلا زوستر همان ویروس پدیدآورنده آبله مرغان ایجاد می‌شود. جالب است بدانید که اگر شما یکبار در زندگی‌تان آبله مرغان گرفته باشید، این ویروس همنشین دائمی شما خواهد بود و دیگر هیچوقت از بدنتان خارج نمی‌شود. برای همین است که ممکن است در بزرگسالی یا پیری دوباره این ویروس تحریک و بیدار شود؛ اما اینبار به شکل زونا و نه همان آبله مرغان سبک بچگی.
بیماری زونا معمولاً در افراد بالغ و پس از سن 50 سالگی رخ می‌دهد، اگرچه ممکن است در هر سنی ایجاد شود. این بیماری معمولاً با درد و آبریزش بثورات قرمز و حبه‌های پر آب، که به صورت نواری در امتداد عصب آلوده ظاهر می‌شوند، همراه است. علاوه بر درد شدید، بیمار ممکن است علایمی مانند خارش، سوزش و تحلیل عصبی نیز تجربه کند.

امروزه با وجود روش‌های درمانی متعدد و داروهای مختلف برای درمان قطعی زونا، دیگر این بیماری به‌عنوان یک بیماری تهدیدکننده حیات فرد مبتلا شناخته نمی‌شود، اما می‌تواند برای او بسیار دردناک باشد. هرچه زودتر به درمان زونا برسید، قاعدتاً درد کمتری را تحمل خواهید کرد و از عوارض این بیماری جلوگیری می‌شود.

با این وجود ممکن است گاهی بعد از گرفتن زونا، حال شما کاملا خوب شود، اما جای دانه‌های آن روی بدنتان تا مدت‌ها بعد با احساس درد همراه باشد. به علاوه، نباید از این نکته غافل شوید که برای آبله مرغان و زونا، واکسن وجود دارد و با تزریق آن می‌توان احتمال ابتلا به این بیماری‌ها را کمتر کرد. این بیماری معمولاً در مدت 2 تا 4 هفته بهبود می‌یابد اما گاهی اوقات ممکن است که علائم آن به صورت مزمن باقی بماند .

علائم بیماری زونا در فرد مبتلا

جالب است بدانید که وقتی شما آبله مرغان می‌گیرید تقریبا در تمام نقاط بدنتان شاهد دانه‌های آبله خواهید بود؛ ممکن است حتی در چشمتان هم آبله بزند، اما این حالت برای زونا اتفاق نمی‌افتد. علائم زونا معمولا تنها در یک بخش از بدن فرد بیمار نمایان می‌شود. دانه‌های زونا به صورت نواری از تاول ،سمت چپ یا راست تنه فرد بیمار پدید می‌آید. گاهی اوقات هم این دانه‌ها در اطراف یک چشم، در یک طرف گردن یا صورت ایجاد می‌شوند. حتی ممکن است روی قفسه سینه یا زیر پستان‌ها که نقاط حساس‌تری است، دانه بزند. علائم شایع بیماری زونا شامل موارد زیر است:

• احساس درد، سوزش یا گزگز
  • حساسیت به لمس کردن اشیا
  • پدید آمدن دانه‌های قرمز رنگ چند روز پس از شروع درد
  • به وجود آمدن تاول‌های پر از مایع روی پوست و پوسته‌پوسته شدن آن‌ها بعد از چند هفته
  • خارش

برخی افراد نیز این علائم را به همراه حالت‌های بالا تجربه می‌کنند:

• حساسیت به نور
  • ناراحتی معده

خوراکی‌های مفید برای درمان زونا

حالا که فهمیدید بیماری زونا چیست، باید به سراغ روش‌های درمان این بیماری برویم. اینکه شما متوجه شوید چه غذایی برای زونا خوبه می‌تواند در بهبود و کاهش علائم بیماری بسیار تاثیرگذار باشد.

اصلی‌ترین علت ابتلا به بیماری زونا، کاهش سیستم ایمنی بدن است. بنابراین، افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، مانند افراد مبتلا به سرطان، افراد دیابتی، و یا افرادی که درمان‌هایی مانند رادیوتراپی دریافت می‌کنند، در معرض خطر بیشتری قرار دارند.
بنابراین بهترین راه ،مصرف خوراکی‌هایی است که سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کنند.
ساده‌ترین خوراکی‌ها می‌تواند تاثیر زیادی در بهبود بیماری شما داشته باشد؛ برای همین توصیه می‌کنیم یک برنامه غذایی درست داشته باشید و به سراغ ماست، میوه‌ها، گوشت قرمز، ماهی، سبزیجات سبز برگ، چربی‌های سالم مانند آووکادو و غذاهای غنی از پروتئین مانند تخم مرغ بروید.
برخی از غذاها که شامل کربوهیدرات هستند هم می‌تواند التهاب ناشی از بیماری زونا را کاهش دهد و سلامت فرد را بهبود ببخشد. غذاهای حاوی کربوهیدرات غنی عبارتند از:

• پاستا و نان سبوس‌دار
  • برنج قهوه‌ای
  • جو کامل
  • کینوا
  • سیب زمینی شیرین

بسته به شدت بیماری و با نظر پزشک، ممکن است برای تقویت سیستم ایمنی بدنتان ملزم به استفاده از غذاها یا مکمل‌های غنی از مواد مغذی زیر باشید: