بیماری

فواید امگا 3 در افزایش سیستم ایمنی بدن

فواید امگا 3 در افزایش سیستم ایمنی بدن

حتما شما هم تا کنون از فواید امگا 3 شنیده اید. امگا 3 یکی از اسید های چرب ضروری برای بدن است که بدن خود قادر به تولید آن نیست و باید از طرق تغذیه و مکمل ها غذایی تامین گردد. در این مقاله به بررسی فواید امگا 3 در افزایش سیستم ایمنی بدن خواهیم پرداخت.

امگا 3 چیست؟

اسیدهای چرب امگا ۳ در غذاهایی مانند ماهی و آجیل وجود دارند. اصلی‌ترین اسیدهای چرب امگا ۳ شامل آلفا لینولنیک اسید (alpha-Linolenic acid)، ایکوزا پنتانوئیک اسید (EPA)و دوکوزاهگزانوئیک اسید(DHA)  هستند. این سه نوع اسید در مواد غذایی مختلفی وجود دارند که هر کدام خواص ویژه‌ای دارند.

 

امگا 3 چیست؟

نقش  و فواید امگا ۳ در تقویت سیستم ایمنی بدن

امگا ۳ بر روی دیواره‌های سلولی تأثیر زیادی میگذارد و سلامت بدن را تضمین میکند. در صورتی که این اسید چرب به اندازه مصرف شود از بیماری‌های متعددی چون سرطان و بیماری‌های قلبی و عروقی پیشگیری کرده و سبب سلامت مغز، تقویت سیستم ایمنی، کاهش استرس، کاهش افسردگی و همچنین کاهش ضربان قلب و جلوگیری از آریتمی و بی‌نظمی ضربان قلب می‌شود. پس اگر به دنبال بدنی سالم هستید روزانه به میزان کافی از مواد غذایی حاوی امگا ۳ مصرف کنید.

از جمله فواید امگا 3 به موارد زیر میتواند اشاره کرد :

  • کمک به سلامت دوران بارداری و حفظ سلامت جنین
  • بهبود سلامت قلب و کاهش احتمال سکته قلبی
  • بهبود حافظه و کنترل بیماری آلزایمر
  • جلوگیری از ابتلا به سرطان
  • کمک به رفع خشکی چشم
منابع غذایی امگا 3

میزان مصرف امگا 3 در روز چقدر است؟

میزان امگا 3 مورد نیاز بدن به عوامل مختلفی مانند سن و جنسیت و وضعیت جسمی بستگی دارد. اسید چرب امگا 3، مزایای بسیاری را برای سلامتی به همراه دارد.یکی از بهترین راه دریافت  امگا 3، مصرف ماهی چرب حداقل دو مرتبه در هفته می باشد، در صورت نخوردن ماهی چرب، مصرف مکمل توصیه می شود.

دوز توصیه شده مصرف روزانه برای زنان ۱.۱ گرم و برای مردان ۱.۶ گرم است. این مقدار در زنان باردار به 1.4 گرم و زنان شیر ده به 1.3 گرم تغییر می کند.

منابع غذایی امگا 3

برای ایجاد ارتباطی قوی‌تر بین امگا ۳ و سیستم ایمنی یکی از موثرترین راهکارها این است که مستقیم به سراغ قرص امگا ۳ بروید. اما اگر از منابع زیر در رژیم غذایی خود به اندازه کافی استفاده می‌کنید و کمبود امگا ۳ ندارید، نیازی به خوردن مکمل امگا سه وجود ندارد. بهترین منابع امگا ۳ در رژیم غذایی عبارتند از:

  • ماهی‌هایی مثل آنچوی، سالمون، خال مخالی، شاه‌ماهی و ساردین.
  • دانه‌هایی همچون دانه کتان، چیا و سویا
  • مغزهایی همچون گردو
  • دیگر فرآورده‌های دریایی مانند صدف و میگو
 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *