علل بیماری کبد چرب و روش های درمان آن چیست ؟

بیماری کبد چرب چیست؟

کبد چرب که تحت عنوان استئاتوز کبدی نیز شناخته می‌شود، زمانی اتفاق می‌افتد که چربی اضافه در کبد انباشته شده باشد. این بیماری یکی از بیماری‌های شایع و خاموش است که بسیاری از افراد به آن مبتلا می‌شوند. یک کبد سالم میزان چربی کمی دارد و زمانی که این مقدار به ۵ تا ۱۰ درصد از وزن کبد شما برسد، علائم کبد چرب بروز نموده و این مسئله مشکل ساز خواهد بود. کبد چرب معمولا در مراحل اولیه آسیبی به دنبال ندارد اما در صورت وخیم‌تر شدن می‌تواند منجر به آسیب جدی به کبد از جمله سیروز شود. به همین دلیل است که گفته می‌شود اگر این بیماری در مراحل اولیه تشخیص داده شود می‌توان از پیشروی آن جلوگیری نمود و حتی با تغییر سبک زندگی و مصرف داروی کبد چرب آن را درمان کرد.

انواع کبد چرب

این بیماری به دو نوع اصلی تقسیم می‌شود و علت ایجاد هر یک متفاوت است. وابسته به چنین مسئله‌ای میزان خطرناک بودن آن‌ها نیز از هم مجزا است.

1. بیماری کبد چرب الکلی: در این حالت بیماری ناشی از مصرف بیش از حد الکل رخ می‌دهد. کبد بخش اعظم الکل مصرفی را به منظور خروج از بدن تجزیه می‌کند؛ اما روند تجزیه می‌تواند منجر به تولید مواد مضر شود. این مواد می‌توانند به سلول‌های کبد آسیب برسانند، التهاب موجود در این عضو را افزایش دهند و دفاع طبیعی بدن را تضعیف کنند. هرچه الکل بیشتری توسط شخص استفاده و نوشیده شود، آسیبی که به این اندام حیاتی وارد می‌شود نیز شدیدتر خواهد شد. بیماری کبد چرب الکلی (AFLD) اولین مرحله از بیماری‌های مرتبط با الکل است. با مصرف مداوم در مراحل بعدی ممکن است فرد به هپاتیت الکلی و یا سیروز کبدی مبتلا شود.
  2. بیماری کبد چرب غیر الکلی: این نوعی بیماری کبد چرب است که با مصرف الکل ارتباطی ندارد و خود به دو نوع طبقه بندی می‌شود. نوع ساده که به وضعیتی گفته می‌شود که مقدار چربی موجود در کبد بیش از اندازه طبیعی است. اما التهاب یا آسیب کمی در سلول‌های کبدی دیده می‌شود و یا اصلا آسیبی وجود ندارد. در نوع بعدی یا همان NAFLD NASH به همراه چربی در کبد، التهاب و آسیب سلول‌های کبدی نیز مشاهده می‌شود که می‌تواند باعث فیبروز یا زخم شود. استئاتوهپاتیت غیر الکلی همچنین ممکن است منجر به سیروز یا سرطان کبد شود.

گرید بندی کبد چرب

اولین سطح و ساده‌ترین نوع کبد چرب، گرید ۱ است. این شرایط به علت استفاده از مواد غذایی ناسالم و مصرف بیش از حد چربی ایجاد می‌شود. چنانچه فرد فعالیت روزانه خود را بالا ببرد، می‌تواند در کنار مصرف دارویی این بیماری را درمان کند.

کبد چرب گرید ۲ کمی پیچیده‌تر از گرید ۱ است. چرا که چربی تجمع یافته در کبد از حالت قبلی بیشتر می‌شود. چربی‌ها در این مرحله به صورت تری گلیسیرید ذخیره می‌شوند. به علت پیچیدگی بیشتر در نتیجه سخت‌تر می‌توان این بیماری را درمان کرد. افراد مبتلا به گرید دوم کبد چرب باید حتما تحت نظر متخصص گوارش باشند.

تفاوتی که کبد چرب گرید ۳ با دو گرید قبلی دارد، روش درمان است. برای درمان این سطح از کبد چرب تغییر سبک زندگی کافی نیست. در این شرایط حتما باید از داروهای خاص استفاده کرد و تحت نظر پزشک باشند. گرید ۳ کبد چرب همان فیبروز کبدی نامیده می‌شود و دیواره کبد و بافت آن کاملا درگیر هستند.

کبد چرب گرید ۴ به سیروز کبدی معروف است. کلمه سیروز به معنای نارسایی است، یعنی شرایط کبد به وضعیتی رسیده است که به درستی خونرسانی و متابولیسم در آن اتفاق نمی‌افتد. در چنین شرایطی فرد باید در اسرع وقت در صف پیوند کبد قرار گیرد.

علائم بیماری کبد چرب

در بسیاری از موارد کبد چرب علائم قابل توجهی ندارد. اما ممکن است احساس خستگی و یا احساس ناراحتی در سمت راست بالای شکم داشته باشید. زرد شدن پوست و سفیدی چشم، خستگی بیش از حد و ضعف، حالت تهوع، کاهش اشتها یا کاهش وزن از جمله نشانه‌های بیماری کبد چرب به شمار می‌آید.