بیماری

دلیل چربی پوست سر چیست؟

دلیل چربی پوست سر چیست؟

پوست سر همه به طور طبیعی چربی تولید می کند، اما گاهی اوقات تولید بیش از حد ممکن است باعث ایجاد شرایطی مانند شوره سر شود. برای اینکه بدانید چه چیزی باعث چرب شدن موها می شود و ارائه نکاتی برای کاهش چربی و در نتیجه جلوگیری از شوره سر، با ما همراه باشید.

چرا پوست سر ما چربی تولید می کند؟

چربی که پوست سر ما تولید می کند به عنوان سبوم شناخته می شود. این ماده روغنی برای محافظت و آبرسانی مو و پوست سر ساخته شده است. میزان سبومی که پوست سر هر فرد تولید می کند به عوامل مختلفی مانند نوع مو و عادات بهداشتی بستگی دارد. 

دلایل چرب شدن پوست سر

دلایل تولید بیش از حد چربی پوست سر می تواند به شستن اشتباه موها یا حتی نوع موهای شما مرتبط باشد. شستن بیش از حد موها می تواند سیگنال هایی را به پوست سر شما ارسال کند که برای تمیز نگه داشتن موها باید سبوم بیشتری تولید شود. چندین دلیل دیگر برای تولید بیش از حد چربی پوست سر وجود دارد که ممکن است در نظر نگرفته باشید، در ادامه به عوامل موثر در چربی پوست سر خواهیم پرداخت.

ژنتیک و نوع مو

ژن های شما می توانند نقش مهمی در میزان چربی تولید غدد شما و همچنین نوع موی شما داشته باشند.همچنین فر کردن موهای شما تعیین می کند که چگونه روغن تولید شده پوست سرتان را در خود نگه می دارد.به عنوان مثال، موهای صاف بیشتر مستعد چرب به نظر رسیدن هستند، زیرا بافتی برای چسبیدن سبوم وجود ندارد و روغن طول موها را می پوشاند و ظاهری چرب ایجاد می کند.

محصولات

برخی از محصولات موجود در مراقبت از مو ممکن است بدون اینکه متوجه شوید به تولید چربی پوست سر شما کمک کنند. به عنوان مثال، محصولاتی مانند موس، اسپری مو و ژل می توانند ظاهری چسبناک یا چرب ایجاد کنند.

با این حال، تولید چربی بیش از حد روی پوست سر را نمی توان با شستن موها به سادگی با آب درمان کرد. این به این دلیل است که آب و روغن با هم مخلوط نمی شوند، بنابراین شستشو با آب به تنهایی باعث پاک شدن روغن نمی شود. پس شامپو مخصوص موهای چرب را نادیده نگیرید!

سن و هورمون ها

نوجوانان اغلب در دوران بلوغ تولید سبوم اضافی را تجربه می کنند که می تواند روی پوست سر ظاهر شود. این ممکن است باعث شود موها چرب به نظر برسند و نیاز به شستشوی مکرر موها داشته باشند.

برخی از افراد نیز ممکن است آکنه را در نتیجه افزایش سبوم تجربه کنند.

تغییر هورمون ها از طریق بارداری یا قاعدگی می تواند منجر به افزایش تولید سبوم شوند

دلایل چرب شدن پوست سر

درمان تولید چربی پوست سر

شستشوی موی سر

  • هیچ قانون دقیقی در مورد اینکه چند وقت یکبار باید موهای خود را بشویید وجود ندارد. برای اکثر انواع مو، شستن دو یا سه بار در هفته کافی است.
  • هر بار با استفاده از حرکات سفت و دایره ای با نوک انگشتان موهای خود را کاملاً با شامپو موی چرب بشویید. سعی کنید از استفاده از ناخن ها یا فشار زیاد خودداری کنید، زیرا این کار می تواند پوست سر شما را تحریک کند و چربی بیشتری تولید کند.
  • از اعمال نرم کننده یا مرطوب کننده به طور مستقیم روی پوست سر خودداری کنید زیرا این کار می تواند باعث تجمع چربی شود و ظاهری چرب به موهای شما بدهد

ابزار موهای خود را تمیز کنید

  • ابزارهای موی روزمره شما، مانند برس مو، شانه ها و صاف کننده ها می توانند روغن و محصولات حالت دهنده را در موهای شما جمع کنند که در طول زمان از آنها استفاده می کنید. تمیز نگه داشتن و ضد عفونی کردن آنها به شما کمک می کند تا موهایتان را از چربی و کثیفی دور نگه دارید.
  • در مورد برس زدن موها مواظب باشید زیاد برس نزنید! هر بار که یک برس را در میان موهای خود می‌کشید، می‌تواند سبوم و چربی را از پوست سر به تمام موهای سرتان پخش کند.
درمان تولید چربی پوست سر

چگونه ابزار مو را تمیز کنم؟

    • مهم است که سعی کنید یک برنامه بهداشتی خوب برای ابزارهای موی خود ایجاد کنید، بنابراین سعی کنید آنها را هر 2 تا 3 هفته یکبار بشویید. اگر به طور مرتب از محصولات حالت دهنده مانند موس یا ژل استفاده می کنید، ممکن است ابزار موهای شما نیاز به شستشوی مکرر داشته باشد. 
    • برای تمیز کردن برس ها و شانه های خود، با از بین بردن تمام موها و کرک های قابل مشاهده شروع کنید. انجام این کار پس از هر بار استفاده می تواند به صرفه جویی در زمان و تمیز کردن آسان تر کمک کند. اگر موهای زیادی به برس شما چسبیده است، بهتر است ابتدا آن را در آب گرم خیس کنید.
    • غوطه‌ور کردن برس‌ها و شانه‌های مو در آب گرم و صابون، پس از برداشتن تمام موها، باعث می‌شود که تمام روغن‌ها و تجمع محصولات شل شده و شسته شوند. مراقب باشید که برس های چوبی را برای مدت طولانی زیر آب نگذارید!
    • اگر هر محصول سرسختی دارید، همیشه می توانید از یک مسواک قدیمی برای پاک کردن بقایای آن استفاده کنید. پس از شستن و تمیز کردن همه چیز، برس ها و ابزارهای خود را بگذارید تا روی یک حوله تمیز و خشک با هوا خشک شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *